Welcome to Ogród Jane Austen!

     Menu
· Strona główna
· Archiwum artykułów
· Co kupić w Amazon
· Forum (otwarte!)
· Księga Gości
· Linki
· Lista użytkowników
· Napisz do mnie
· Poleć nas znajomym
· Ściągnij sobie coś...
· Szukaj
· Top 10
· Twoje konto
· Zamieść artykuł

     Login
Pseudonim

Hasło

Nie masz konta? Załóż teraz!. Będziesz miał kilka przywilejów.

     Reklama

     Szukaj



     Artykuły
· Wszystkie kategorie
· !! Konkurs!!
· Duma i uprzedzenie
· Ekranizacje
· Nowości
· O życiu Jane
· Recenzje
· Różne

     Kto jest online
Aktualnie mamy gości:
  niezalogowanych: 81
      zalogowanych: 0

Jesteś anonimowym użytkownikiem. Możesz zarejestrować się klikając tutaj

     Stara wersja
Stara wersja strony

 Epoka Regencji. O higienie w czasach Jane Austen i nie tylko...     (Nadesłane przez: Magdalena Knedler)

RóżneO higienie w czasach Jane Austen i nie tylko...

Wielu z nas — fanów wybitnej pisarki, jaką była Jane Austen, zastanawia się przy okazji rozmyślań o losach głównych bohaterów jej powieści nad kwestią wcale niebłahą, bo związaną z higieną. Jaki był ówcześnie do niej stosunek? Jak ją interpretowano? Jakie miała znaczenie w dziejach kultury? Inaczej — czy bohaterowie Austen, a także ona sama, "bali" się wody, czy też nie...?

"To nie starożytni wynaleźli mydło, oni go bynajmniej nie używali. To Galowie".*

Krótka historia higieny, czyli łaźnie, łazienki i łaziemlanki

Zanim przejdę do problemu higieny w epoce Regencji, chciałabym powiedzieć kilka słów o historii tego ciekawego zagadnienia, co oczywiście nie pozostaje bez związku z tematem.
Starożytna Grecja, a w większym jeszcze stopniu starożytny Rzym, wylansowała modę na czystość — była ona wizytówką wolnego obywatela. Do łaźni przybywano nie tylko po to by zadbać o higienę, ale też w celach towarzyskich. Zdrowie i czystość nie były odrębnymi pojęciami i ściśle wiązały się z wszechobecnym w antyku kultem pełnego sił witalnych, pięknego ciała. Rzymskie termy teoretycznie stanowiły miejsca ogólnodostępne, jednak w praktyce spotykali się tam głównie patrycjusze. Niewolnicy zeskrobywali z ich ciał brud i oliwę metalową płytką w tzw. parówce. Następowały gorące kąpiele, a na koniec — jako uwieńczenie rytuału — skok do zimnej wody. Warto wspomnieć, że do stolicy nad Tybrem dostarczano dwieście milionów litrów czystej wody na dobę.

Łaźnie publiczne istniały także w innych zakątkach Starego Kontynentu. Galowie z równym upodobaniem, co mieszkańcy Imperium, spędzali w nich wolne chwile, a nawet daleko bardziej zwyczaj ten rozpowszechnili i niewątpliwie poświęcali mu więcej czasu. Łazienki, z początku będące wyposażeniem bogatych domów, z czasem zaczęły pojawiać się na wsiach, a następnie w domostwach ubogich. Kąpanie się traktowano nie tylko jako sposób utrzymania ciała w czystości, lecz także relaks, przyjemność i zabieg zdrowotny. Pobyt w łaźni kończył się zwykle perfumowaniem skóry. Publiczne termy były płatnymi instytucjami (z początku nawet koedukacyjnymi!), w których prowadzono również działalność oświatową.

Nasi przodkowie — Prasłowianie — nie korzystali w prawdzie z term, ale z... łaziemlanek. Łaziemlankę stanowiło dość duże pomieszczenie, wyodrębnione w ziemlance. Traktowano ją jako siedzibę boga kąpieli Kupały, oraz urządzano w niej uczty i ceremonie. Przedmiotem podstawowym była tu wanna — pień lipy, wypalony i ręcznie dłubany. Dla Prasłowian zatem rytuał dbania o higienę wiązał się z obyczajowością i wierzeniami, a łaziemlanka dotyczyła sfery sacrum.

Średniowiecze nie uznawało wody jako środka pomagającego utrzymać czystość. Samo pojęcie "czystość" zaś nie odnosiło się do ciała, lecz do... bielizny. Krótko mówiąc, jeśli bielizna nie była brudna, to również nie był brudny człowiek. Skóry nie myto, lecz wycierano.** Woda miała powodować pogorszenie wzroku, bóle zębów i bladość, a także być przyczyną osłabienia, głupoty i podatności na choroby. Uważano też, że zmywa ona wydobywające się ze skóry ciecze zasobne w energię. Łaźnie istniały w Paryżu jeszcze w XV-tym stuleciu, jednak przekonanie o szkodliwości wody przyniosło rezultat w postaci masowego zamykania tych instytucji, a praktyka owa nasiliła się w wieku kolejnym, zwłaszcza w latach 1510-1561, kiedy to miały miejsce epidemie dżumy. Sądzono bowiem, iż mycie się otwiera w ciele szczeliny, przez które "morowa zaraza" dostaje się do organizmu. Kąpiele w domu także stały się rzadkością. Wysiłek zadbania o czystość podejmowano głównie przed ślubami czy miłosnymi schadzkami lub po odbyciu dalekiej podróży. Ten splot wydarzeń i kierunek biegu ludzkiej myśli spowodować musiał regres w dziedzinie higieny i w przestrzeganiu jej norm.

"Z wolna dostrzegano pewne prawidłowości szerzenia się epidemii i nawet nie umiejąc wyjaśnić ich biologicznych przyczyn usiłowano dociec przynajmniej, w jakich warunkach choroba się rodzi, by warunków tych unikać"***

O tym, jak zrozumiano, że woda nie szkodzi zdrowiu

Lata, na które przypadło krótkie życie autorki "Dumy i uprzedzenia", niewątpliwie pozytywnie odcinały się pod względem poglądów na czystość i higienę od tła, jakie stanowiła przeszłość. Postępy w tej kwestii miały miejsce już wcześniej, bo w roku 1736, kiedy to niejaki Jean Baptiste de la Salle napisał podręcznik dotyczący sposobów dbania o higienę osobistą. Dokonał on epokowego odkrycia, stwierdzając, iż należy pielęgnować usta i szorować zęby, a także, że dobrze jest obcinać paznokcie co osiem dni w celu zapewnienia ich estetycznego wyglądu. Choć fakt ten miał ogromne znaczenie, na tym kończą się przełomowe myśli autora owego podręcznika, bowiem ten sam la Salle zalecał ograniczenie zużycia wody, a włosy radził oczyszczać przy pomocy... pudru i otrębów. Jak miał wyglądać ten proceder — pozostawiam wyobraźni czytelników. Niemniej jednak progres nie został zahamowany. W pierwszej połowie XVIII-tego wieku rozważania nad higieną i czystością skupiły się na materiach okrywających ciało. Podobnie jak w przeszłości, zmiana przybrudzonej bielizny była równoznaczna z umyciem się. Natomiast czystą twarz i ręce zaczęto postrzegać jako element kodeksu społecznego, zatem mycie rąk stało się czynnością regularną i konieczną. Gest podania drugiej osobie wody do umycia dłoni oznaczał uprzejmość i przyjaźń. Miednice przeznaczone do tego celu stanowiły element wyposażenia z początku bogatych dworów, następnie większości domów. Niestety — rytuał mycia ciała jeszcze w drugiej połowie XVIII-tego stulecia pozostawał ograniczony do tych jego partii, których nie osłaniał ubiór. Ceniono jednakże przyjemne zapachy — aby odświeżyć oddech, trzymano w ustach wodę cynamonową, a pod pachami i na biodrach noszono saszetki zapachowe, które miały pomóc utrzymać czystość. Jednocześnie wśród perfum istniała hierarchia — innych używali królowie i arystokracja, a innych mieszczanie. To właśnie w tym wieku w Niemczech, pojawiła się słynna woda kolońska (Eau de Cologne), nazwana tak na cześć Kolonii — miasta, gdzie po raz pierwszy została wyprodukowana.

Koniec XVIII-wieku przynosi znaczące zmiany nie tylko w myśleniu o higienie, lecz także o samym akcie kąpieli. Przełom w tej dziedzinie można właściwie uznać za uwieńczenie osiągnięć "wieku rozumu", a ułatwiły go niewątpliwie pojawiające się wówczas (głównie w ojczyźnie właśnie Jane Austen) nowe wynalazki związane z potrzebami fizjologicznymi człowieka oraz procesem oczyszczania ciała. Jednym z nich był rzecz jasna water closet powszechnie znany dziś jako WC. Choć urządzenie to skonstruował John Harrington już w roku 1596, to było ono wówczas "zabawką" klas uprzywilejowanych i przedmiotem kosztownym, na który nikt poza wyższymi warstwami społeczeństwa nie mógł sobie pozwolić. Dlatego prawie dwa wieki później w roku 1778, niejaki Joseph Bromach, angielski stolarz, wymyślił konstrukcję podobną, lecz prostszą, mniej elitarną — w takiej formie zaczęła się ona pojawiać już nie jedynie wśród arystokracji i szlachty, ale także w domach mieszczańskich. Papier toaletowy, dziś stanowiący "jedno" z funkcjonalnym wynalazkiem Bromacha, pojawił się później, bo w połowie wieku XIX-tego, a wyprodukował go Amerykanin Joseph Gayetta. Artykuł ów nie cieszył się powodzeniem (!!), zatem produkcja została wstrzymana na kilkanaście lat. Zasługi na polu upowszechnieniu tejże nowinki położyli bracia z Filadelfii — Clarence, Thomas i Edward Scottowie.

Ogromne zmiany nastąpiły także pod względem dbania o higienę jamy ustnej. Pierwszą szczoteczkę do zębów produkowaną na skalę masową stworzył prawdopodobnie rodak Jane Austen, William Addis, w roku 1780. Mimo to pierwszy patent na taką szczoteczkę otrzymał siedemdziesiąt lat później H. N. Wadsworth z USA, a produkcję masową rozpoczęto dopiero w 1885 roku. Osiągnięcie ogromnej wagi, pozwalające osobom starszym przedłużyć młodość, atrakcyjny wygląd oraz jakość gryzienia, stanowiło z pewnością wynalezienie technologii produkcji porcelanowych zębów w roku 1776.

I wreszcie — wanna! Wanna nie była efektem myśli Anglików, lecz podobne przedmioty spotykano już w epoce antyku, na Krecie. Nie wiadomo jednakże, czy wynalazek ten znalazłby się w większości domów pod koniec wieku XVIII-tego, gdyby nie Anglicy właśnie. Otóż w tym to czasie przemysł metalowy w Królestwie osiągnął bardzo wysoki poziom, a produkcja metalowych wanien — tempo być może nie "zawrotne", ale z pewnością szybkie. Dzięki temu procesowi urządzenie to na początku XIX-tego stulecia trafiło pod wiele angielskich dachów. Upowszechnienie wynalazku spowodowało zauważenie uroków i przyjemności związanych z aktem kąpieli. Pojawiło się także rozróżnienie na tę gorącą — powodującą rozluźnienie mięśni i ukojenie nerwów, oraz na zimną — dodającą energii, sprawiającą, że mięśnie kurczyły się i poprzez to wzmacniały. Oprócz tego, że w domach powstawały dodatkowe pomieszczenia higieniczne, miejsca intymne, gdzie każdy przebywał sam i zajmował się dbaniem o własne ciało, również miasta i kurorty oferowały łaźnie publiczne. Czystość stanowiła jeden aspekt kąpieli — drugim było wzmacnianie organizmu. Wierzono w jej właściwości lecznicze. We Francji pogrążonej w chaosie rewolucji postrzegano akt ten przez pryzmat walki z upadającą warstwą arystokracji — kąpiel gorąca stanowiła jej symbol, a zatem także uosobienie zdegenerowania i raczej praktykowana nie była. Anglia nie przypisywała takiego znaczenia temperaturze — dobierano ją w zależności od indywidualnych potrzeb i ewentualnych schorzeń. Istotny był również związek pojęcia czystości z nadchodzącymi trendami w filozofii, sztuce i literaturze. Sentymentalizm spod znaku Rousseau, ale też Sterne’a i McPhersona wylansował modę na "powrót do natury", która objęła także wygląd skóry. Jej naturalny, prawdziwy koloryt ważniejszy był od pudrów i innych barwiących substancji. Trend ten przeciwstawiał się dotychczasowemu przesadnemu makijażowi i pełnemu przepychu, kilkuwarstwowemu ubiorowi. Liczyło się ludzkie ciało — zadbane i czyste. Podobnie zapachy perfum zaczynały naśladować zapachy natury.

Przede wszystkim jednak warto zaznaczyć, że rozwój higieny wiązał się z zauważeniem zależności między częstotliwością rozwoju chorób a brudem. Środek ciężkości z walki z chorobami przeniósł się na zapobieganie im, polegające na staraniach o utrzymanie czystości. Samo słowo "higiena" weszło do użytku na samym początku XIX-tego stulecia i określano nim całość czynników sprzyjających zachowaniu zdrowia. Wtedy też modna stała się kąpiel morska.

Jakie wnioski?

Na podstawie powyższych informacji można pokusić się o pewne spekulacje dotyczące Jane Austen oraz wykreowanych przez nią postaci i ich kontaktów z "łazienką". Sama autorka z pewnością poznała smak kąpieli w łaźni publicznej — świadczy o tym, choćby fakt, że często przebywała w Bath, a tam trudno było przynajmniej raz nie skorzystać z atrakcji, jakie oferował jeden z najsłynniejszych wówczas kurortów.**** Trudno stwierdzić, czy posiadała własną wannę, a jeśli tak, to raczej pod koniec swego życia, kiedy wynalazek ten był szerzej dostępny, niż na jego początku. Z pewnością natomiast dbała o higienę, o czym wspomina niekiedy w listach. Lata jej życia przypadły na okres, kiedy powszechny był już zwyczaj mycia włosów, "wymuszony" niejako przez spadek popularności peruk. Podobnie moda na lekkie suknie z wysokim stanem, spowodowała, że kobiety odsłaniały więcej ciała, niż ich poprzedniczki.

Jeżeli chodzi o bohaterów Jane Austen, z pewnością ci najbogatsi, jak sir Thomas Bertram, sir Walter Eliot, pan Rushworth, pan Darcy, pan Bingley itd. posiadali w pałacach pokoje kąpielowe z wanną, miednicami i różnorodnymi przyborami oraz kosmetykami pomagającymi utrzymać czystość i schludny wygląd. W bogatych rezydencjach przerabiano w tym celu pomieszczenia dużych rozmiarów i widne. Biorąc pod uwagę informacje, jakie na temat swych postaci podaje autorka, możemy się domyślać, że najwięcej czasu w takim miejscu spędzał sir Walter Eliot, wcierając w twarz kremy i olejki, żeby zachować urodę, którą następnie podziwialiby inni. Panna Emma Woodhouse też zapewne posiadała w domu podobne pomieszczenie. Trudno natomiast stwierdzić cokolwiek o państwu Bennet, jednak byłabym skłonna podejrzewać ich o posiadanie miednicy (nawet kilku), a nie wanny. Panie Dashwood raczej przeznaczonego na tego typu cele pokoju nie miały, a państwo Price z Portsmouth na pewno nie.

Nie ulega wątpliwości, iż higiena w czasach Jane Austen była ważnym elementem w życiu każdego człowieka, choć dbano o nią na różne sposoby. Pod względem pojmowania pojęcia czystości, w kwestii rozumienia związku między jej utrzymaniem a dobrym samopoczuciem i atrakcyjnym wyglądem dokonano ogromnych postępów. Później mogło być już tylko lepiej.

Powyższe wnioski, dotyczące bohaterów Jane Austen, to tylko domysły autorki niniejszego artykułu, które zrodziły się w jej wyobraźni pod wpływem przeczytanych ksiąg, ale przecież... mogło być zupełnie inaczej...

megg

Przypisy:

*Marcel Mauss, Sposoby posługiwania się ciałem, [w: ] Antropologia kultury, red. Andrzej Mencwel, Warszawa 2005, s. 209.

**Uwaga, oto dość "drastyczny" cytat Erazma z Rotterdamu: "Aby zapobiec odorowi spod pach, które cuchną capem, należy dotykać skóry i nacierać ją gałkami różanymi".

***Wojciech Lipoński, Dzieje kultury brytyjskiej, Warszawa 2005, s. 397.

****O tym, jak wyglądała taka kąpiel możemy się dowiedzieć, oglądając film "Opactwo Northanger" z 1986 roku, gdzie zawarta jest cała scena poświęcona temu aktowi. Zanurzano się w wodzie w specjalnych luźnych tunikach, trzymając w dłoniach zioła i płatki kwiatów, dające bardzo silną woń. Wśród oparów i zapachów konwersowano i zawierano znajomości, jak na salonach. Warto wspomnieć, że łaźnia była koedukacyjna.

Źródła:
Wojciech Lipoński, Dzieje kultury brytyjskiej, Warszawa 2005.
The Cambridge Cultural History, t. IV: The Romantic Age in Britain, ed. B. Ford, Cambridge 1992.
Georges Vigarello, Czystość i brud. Higiena ciała od średniowiecza do XX wieku, Wydawnictwo W.A.B., 1995.
Jerzy M. Ullman, Łazienka w chacie prasłowian.
Krzysztof Filipow, Bania- łaźnia- dom zdrojowy.



 
     Oceny artykułu
Wynik głosowania: 4.28
Głosów: 35


Poświęć chwilę i oceń ten artykuł:

Wyśmienity
Bardzo dobry
Dobry
Przyzwoity
Zły



     Opcje

 Strona gotowa do druku  Strona gotowa do druku

 Wyślij ten artykuł do znajomych  Wyślij ten artykuł do znajomych


Komentarze są własnością ich twórców. Nie ponosimy odpowiedzialności za ich treść.

Komentowanie niedozwolone dla anonimowego użytkownika, proszę się zarejestrować

sports shoes (Ocena: 1)
przez coach008 dnia 18-02-2016 o godz. 02:26:52
(Informacje o użytkowniku | Wyślij wiadomość) http://www.nikeairmaxwebsite.net
It's been a cool minute since we've seen an Air Jordan 9 Low retro make an appearance. We won't have to wait much longer though, as this Black and White iteration of the low-top retro is set to release women nike free run 5.0 [www.nikefreesinc.com"] in a couple of months.
This Black History Month Collection from PUMA was inspired by Olympic curry 1 [www.uastephencurryshoes.com"] athlete and PUMA ambassador Tommie Smith. Tommie Smith made history by winning the 200m sprint in nike huarache women [www.nikeairhuaracherun.com] the 1968 Olympics in under 20 seconds. The story goes that while stepping onto the medal nike air max shoes [www.nikeairmaxwebsite.net"] podium to receive his honor, Tommie removed his PUMA Suedes to reveal black socks representing poverty air jordan 10 [www.airjordansneakerretro.com"] and slavery. He then proceeded to raise his fist' "to stand up for human rights and nike air max 2016 [www.nikeairmaxwebsite.net"] to stand up for black Americans." With that gesture and with that moment Tommie altered history new balance 2001 [www.newbalanceshoeswebsite.com"] and began to dedicate his life to change.
Nike has labeled the Nike Kobe 11 All steph curry birthday shoes [www.uastephencurryshoes.com"] Star as being an Elite version which means that it features a few different changes here http://www.newbalanceshoeswebsite.com [www.newbalanceshoeswebsite.com"] and there. The Kobe 11 Elite All Star comes with a sleek black and green glow new balance 710 [www.newbalanceshoeswebsite.com"] Flyknit upper that serves as a nod to the luminescence of the Northern Lights. Some molded nike mens free run [www.nikefreesinc.com"] leather detailing has been added on the tongue and heel to give the shoe a different nike huarache schwarz [www.nikeairhuaracherun.com] look along with a pull tab on the tongue. A textured silver Swoosh and a marbled air jordan 11 [www.airjordansneakerretro.com"] http://www.uastephencurryshoes.com [www.uastephencurryshoes.com"] outsole complete the look on the Kobe 11 All Star.



jlgg (Ocena: 1)
przez jlgg dnia 22-09-2016 o godz. 11:56:49
(Informacje o użytkowniku | Wyślij wiadomość)
yeezy boost 350 [www.yeezy-boost-350.us]
canada goose jacket [www.canadagooseoutlet.us]
sheepskin boots on sale [www.sheepskinboots.us]
Printed t shirts [www.joebuy.com]
coach factory outlet [www.coach-outlet-online.us]
chanel tote [www.chanel-tote.co]
TRX suspension workouts [www.trx-workouts.us]
tiffany co [www.tiffanyco.net.au"]
B Derbyshire [www.whittonlodge.co.uk]
nike shoes australia [www.nike-shoes.net.au]
cheap coach purse [www.coach--purses.us]
landing gear [www.apph.co.uk]
burberry [www.burberry-factory-outlet.com]
ray ban glasses [www.rayban-glasses.us]
coach factory outlet [www.coach-outlet-online.us]
ray ban sunglasses [www.ray-ban-sunglasses.net]
oakley frogskins sunglasses [www.oakleyfrogskins.us]
coach outlet [www.coach-outlet-online.org]
Coach Sunglasses Outlet [www.coach-sunglasses.co]
landing gears [www.apph.co.uk]
coach australia [www.coach-australia.com.au]
pandora necklaces [www.pandoranecklace.us]
michael kors purses outlet [www.michaelkorspurses.us]
longchamp backpack [www.longchamp-bag.us"]
coach purse [www.coach--purses.us]
chanel flap bag [www.chanel-flap-bag.co]
TRX Suspension Straps [www.trx-straps.us]
canada goose sale [www.canadagooseoutlet.us]
cheap trx straps [www.trxstraps.us]
burberry outlet [www.burberry--outlet.org"]
canada goose jacket [www.canadagooseoutlet.us]
TRX Training Straps [www.trx-straps.us]
Abercrombie Fitch [www.abercrombiefitch.nl]
chanel flap bag price [www.chanel-flap-bag.co]
louboutin heels [www.louboutinheels.us]
Coach Purses Outlet Online [www.coachpursesonsale.co]
Przeczytaj dalszy ciąg komentarza...



Ultra Boost White (Ocena: 1)
przez online dnia 24-05-2017 o godz. 05:28:31
(Informacje o użytkowniku | Wyślij wiadomość)
Expect more color options of the adidas NMD to become available during February. The latest which is the adidas NMD R1 ‘Mystic Blue’ will debut towards the Yeezy Boost 350 V2 [www.yeezyshoesinc.com"] end of the month.This adidas NMD comes dressed in a Mystic Blue, Core Black and Collegiate White color theme. Across the uppers is Triple White Ultra Boost [www.adidasultraboostuncaged3.com"] Blue with hints of Black. The EVA Pod overlays are also done in Blue and Black. Completing the look is White which lands Yeezy Boost 350 V2 Beluga [www.yeezyshoesinc.com"] on the heel tab, across the Boost midsole and extends through the outsole.Continue to scroll below to check out more images of the Yeezy Shoes [www.yeezyshoesinc.com"] adidas NMD R1 Mystic Blue which will give you a detailed look. For those that want to grab them, they are scheduled to Adidas NMD White [www.adidasoriginals-nmd.com"] release at select adidas Originals retailers on February 28th, 2017. One of the spots that will have them is Caliroots. Retail price is Adidas Eqt [www.adidaseqtsupportboost.com"] set at $175.
Above you will find all the adidas EQT models that make up the upcoming adidas EQT Milled Leather Pack. The Adidas Ultra Boost Triple Black [www.adidasultraboostuncaged3.com"] pack includes the adidas EQT Support RF, the adidas EQT Support Ultra, the adidas EQT Support 93/17 and the adidas EQT Support ADV. Yeezy Boost 350 V2 Cream White [www.yeezyboost350-v2.com"] All four pairs come with the same color scheme which has them come with Black uppers made out of suede, leather and/or mesh Adidas Eqt Racing [www.adidaseqtsupportboost.com"] and a White sole unit. What really makes them stand out is the use of laser-cut milled leather hits on the upper on Yeezy Boost 350 Pirate Black [www.yeezyboost350-v2.com"] areas such as the tongue tags and paneling. Set to drop on April 28th, which pair from the adidas EQT Milled Leather Pack Adidas Eqt Support 93/16 [www.adidaseqtsupportboost.com"] are you feeling the most?
While Nike is capitalizing on their debut of the VaporMax, the Three Stripes doesn’t seem to be backing Adidas Ultra Boost [www.adidasultraboostwhite.com"] down as they’ve just debuted eight brand new colorways of the adidas Pure Boost.With this release, you literally have a variety of color Yeezy Boost 350 Turtle Dove [www.yeezyboost350-v2.com"] options for any occasion. Each release comes with the standard White Boost full-length sole.Check out all eight pairs below and find each of Nmd CS2 [www.adidasoriginals-nmd.com"] these adidas Pure Boost colorways available now directly on adidas.com. The retail price tag is set at $140 USD.
adidas Originals and Pharrell Adidas Originals NMD [www.adidasoriginals-nmd.com"] will continue on with their collaborations apart of the Human Race series. One of a few expected to launch during 2017 is the Adidas NMD R1 [www.adidasoriginals-nmd.com"] adidas NMD Human Race ‘Shock Pink’.This pair of adidas NMD HU wi

Przeczytaj dalszy ciąg komentarza...






Duma i uprzedzenie :: Emma :: Mansfield Park :: Rozważna i romantyczna :: Perswazje :: Opactwo Northanger
Pride and Prejudice :: Emma :: Mansfield Park :: Sense and Sensibility :: Persuasion :: Northanger Abbey

Web site engine code is Copyright © 2003 by PHP-Nuke. All Rights Reserved. PHP-Nuke is Free Software released under the GNU/GPL license.
Czas generowania strony: 0.048 sekund